De 4 basics


Zachte ogen

Bij Centered Riding maken we onderscheid in harde of zachte ogen. Harde ogen gebruik je wanneer je je heel erg concentreert op één ding (bijvoorbeeld de oren van je paard). Je blijft ingespannen kijken en neemt alles van de oren in je op, de kleur, de vorm, de haren, etc.. Bij zachte ogen laat je je ogen ontspannen. Je ziet nog steeds de oren van je paard maar neemt nu ook de omgeving er omheen in je op. Je kijkt nu meer over de oren heen.

Dit is dus al 1 verschil tussen harde en zachte ogen; met zachte ogen zie je meer van de omgeving dan met harde ogen.    

Maar er zijn nog meer voordelen van zachte ogen. Zo zorgt het ervoor dat je ontspannen kan blijven ademhalen en je bewust kan blijven van wat er gebeurt in je lichaam. Je kijkt meer vooruit, dit helpt richting bepalen (voor jou en je paard) en er ontstaat een gemakkelijkere en vrijere voorwaarde beweging.

 

Ademhalen

De meeste mensen denken niet na over hoe ze aan het ademen zijn. Het gebeurt vanzelf en we doen het altijd.

Er zijn globaal gezien 2 manieren van ademhalen:

Buik ademhaling/diepe ademhaling

De buik ademhaling is een ontspannen manier van ademhalen. Deze heb je vaak wanneer je wakker word. Er wordt een signaal naar je hersenen gestuurd dat je lichaam kan ontspannen. Je paard voelt ook een ontspannen regelmatige ademhaling en daardoor een ontspannen ruiter.

Bij deze manier van ademhalen gebruik je je diafragma (ook wel middenrif genoemd). Je diafragma is een zeer sterke spier die zich onder de longen bevindt en je lichaam in tweeën deelt. Het diafragma heeft de vorm van een koepel of een champignon met de bolling naar de boven, de ribbenkast in. Je diafragma gaat naar beneden, zodat de ruimte in je borstholte groter wordt. Vervolgens wordt er lucht in de longen gezogen. Bij deze manier van ademhalen zet je buik een beetje uit, omdat je organen naar voren worden gedrukt.

Deze manier van ademhalen kost minder moeite dan een borstademhaling omdat je alleen je spieren aanspant tijdens het uitademen.

 

Borst ademhaling/oppervlakkige ademhaling

Deze ademhaling gebruiken de meeste mensen. Bij borstademhaling trekken de spieren tussen je ribben zich samen. Hierdoor gaat de borstkas omhoog en wordt deze groter. Hierdoor wordt er lucht in de longen gezogen. Je ziet tijdens het ademhalen de borst naar voren en omhoog bewegen. Borstademhaling kost meer energie dan buikademhaling. Dit komt doordat je voor zowel het inademen als het uitademen spieren moet aanspannen.

Deze ademhaling zorgt voor meer spanning in je eigen lichaam en dit voelt je paard dus ook. Je paard voelt een gespannen ruiter op zijn rug zitten en denkt dat de ruiter gevaar heeft geconstateerd. Je paard gaat dus ‘’spoken’’ zoeken.

 

Tijdens het rijden gebruik je voornamelijk de buik ademhaling maar wanneer je zeer actief bezig bent, wordt dit een combinatie van beide ademhalingen zodat je extra lucht naar binnen krijgt. Er zijn verschillende voordelen van bewust gebruik maken van een juiste ademhaling; Het zorgt voor zachtheid, ontspanning en energie, het helpt je met het rijden van overgangen, je zwaartepunt komt lager te liggen en zelfs je houding verbeterd ervan.

 

Blokken bouwen

Met blokken bouwen wordt in dit geval je evenwicht en balans bedoeld. Wanneer je je verschillende blokken (lichaamsdelen) boven elkaar stapelt en juist uitbalanceert, is er minder spanning nodig om je lichaam rechtop te houden. Je houdt dus energie over die je weer voor andere doeleinden kunt gebruiken.

 

Je kunt de blokken zien als een stapelblokken waar kinderen vaak mee spelen. Alle blokken moeten netjes op elkaar worden gestapeld anders is de toren instabiel of valt hij zelfs om.

 

Tijdens het rijden is het dus ook belangrijk dat je blokken goed gestapeld zijn. Bij een ruiter zijn de blokken als volgt: Je voeten en benen zijn het eerste en grootste blok, de volgende is je bekken, daarna de ribbenkast, je schouders en als laatst je nek en hoofd. Vanaf de zijkant kun je een lijn trekken van oor, schouder, heup en hak. Deze lijn hoort dus recht te zijn zonder hoeken erin.

 

Je hebt niet altijd alle blokken nodig. Bij springen of in galop gebruik je 2 blokken, je middelpunt en je voeten.

 

Hoe je je blokken bouwt is afhankelijk van een aantal factoren; de lengte van je beugels, de plek van je beugel ophanging, het soort zadel en de bouw van je lichaam.

 

Naast een goede balans heeft blokken bouwen nog meer voordelen. Zo kun je beter meegaan met de beweging van je paard en zit je je paard minder in de weg. Het kost minder spierspanning en het helpt je licht te rijden.

 

Centreren

Om je lichaam (en dat van je paard) te kunnen beheersen, is het belangrijk dat je weet waar je centrum zich bevind. Je centrum is je bron van energie. Het zit er niet echt maar toch is het aanwezig en kunnen we er gebruik van maken. Centeren wordt niet alleen bij paardrijden gebruikt maar ook bij bijvoorbeeld skiën of golven. Centreren zorgt voor optimale balans, souplesse en zachtheid.

 

Je centrum kun je vinden door je hand op je onderbuik te leggen met je duim in je navel. Je centrum bevindt zich onder je hand, voor je ruggenwervel (zie plaatje, groene bal). Om je centrum te gebruiken is het belangrijk dat de vorige 3 basics ook aanwezig zijn.

Wanneer je goed gecentreerd bent zal je lichaam aanvoelen als een tuimelpop, hou hard je er ook tegen duwt, de pop (je lichaam) blijft telkens overeind komen.  

 

Het kost tijd en oefening om je centrum goed te kunnen vinden. Uiteindelijk zal dit helpen om beter in balans te kunnen blijven, het helpt je gebruik maken van je energie, je zit steviger en meer ontspannen.

 


Over ons

  • Lisa de Kruijf, Passie Paard & meer
  • Adres:
    Koningin Wilhelminastraat 10
    3931 CJ Woudenberg
  • Email: info@passiepaard.nl
  • Btw nummer: NL214996050B01
  • Kvk nummer: 64949761
  • Rekening nummer:
    NL89 RABO 0307 5005 78
    t.n.v. L.M. de Kruijf

Volg ons op Facebook